Usein kysyttyjä kysymyksiä Helsingin Matkapalvelusta

Tältä sivulta löydät vastauksia Helsingin Matkapalveluista usein kysyttyihin kysymyksiin.

Tällä sivulla

Mitä tehdä, jos kyytini on myöhässä enkä saa Matkapalvelun asiakaspalvelua kiinni?

Jos tarvitset kuljetuksen pian, etkä saa asiakaspalvelukeskukseemme puhelimitse yhteyttä 15 minuutin jonotusajassa tai tilaamasi kuljetus on yli 15 minuuttia myöhässä, voit tilata auton Taksi Helsingin tai Menevän taksikeskuksesta tai ottaa näiden kuljetuspalvelun tuottajien auton taksitolpalta. Kerro kuljetusta tilatessasi, että olet Helsingin Matkapalvelun asiakas. Ilmoita kuljetuksesta Helsingin Matkapalvelun asiakaspalvelukeskukseen mahdollisimman pian sen toteutumisen jälkeen. Ilmoita myös taksin numero, joka löytyy taksin kuitista. Varmistathan ennen matkan alkamista, että Matkapalvelun maksukortti käy maksuvälineenä.

Katso kuljetusyritysten yhteystiedot Näin tilaat tai perut matkan -sivuilta.(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Mistä kuljettaja saa tietoni? Mitä jos tietoni muuttuvat?

Henkilökohtaiset asiakastietosi syötetään matkojenvälitysohjelmaan vammaisten sosiaalityön toimipisteessä kuljetuspäätöksen yhteydessä. Palvelukeskus Helsingin asiakaspalvelukeskus, josta matkat välitetään, ei voi muuttaa tietojasi, mutta voimme tarvittaessa lisätä kuljettajalle matkaan liittyviä tietoja. Tällaisia tietoja voivat olla esimerkiksi tarkennukset nouto-osoitteesta tai saattajan puhelinnumero.

Jos asiakastietonne muuttuvat (esim. kotiosoite) tai haluatte tarkemmin tietää niiden sisällön, ottakaa yhteys oman alueenne vammaisten sosiaalityön toimipisteeseen.
 

Soita vammaisten sosiaalityön toimistosihteerien asiakaspalveluun: 09 310 23100. (Linkki aloittaa puhelun)

Miksi odotusaika saattaa olla jopa 50 min, vaikka kaupunki on täynnä takseja?

Sosiaali-, terveys ja pelastustoimiala on kilpailuttanut palveluun erityisvarusteltuja autoja erityisryhmien tarpeisiin, joten matkat pyritään ensisijaisesti ohjaamaan kyseisille sopimusliikennöitsijöille.

Jos tilaat matkan vähemmän kuin 30 minuuttia ennen toivottua lähtöaikaa, auto voi tulla noutamaan sinua 10-50 minuutin kuluessa. Kaikki matkat pyritään myös yhdistelemään, mikäli asiakastietosi sen sallivat.

Miksi inva-auton saaminen kestää niin kauan?

Inva-autoja on palvelussamme valitettavasti vähemmän, joten odotusajat saattavat olla hieman pidemmät kuin niillä asiakkailla, joilla ajoneuvorajoituksia ei ole. Usein myös asiakkaat, joilla on inva-auton käyttöoikeus, tarvitsevat enemmän kuljettajan apua (esimerkiksi pyörätuolin kiinnittämisessä, avustamisessa autoon), jolloin yhden asiakkaan kuljettaminen vie enemmän aikaa. Lähtökohtaisesti tärkein asia on asiakkaan turvallisuus ja hyvä palvelu.

Miksei samalla autolla saa mennä esim. postiin tai kauppaan ja tulla takaisin?

Kaikki matkamme yhdistellään ja pyrimme tarjoamaan jokaisella matkalla kyydin useammalle asiakkaalle. Jokaisen asiakkaan kaupassa käyntiin kuluu oma aikansa, eikä odotusaikaa voida tällöin arvioida. Tästä syystä autot eivät voi odottaa, vaan meno- ja paluumatkat on aina tilattava erikseen.

Voitte tilata meno- ja paluumatkan sekä useampia matkoja samalla kertaa. Paluumatkaa varten on aina tilattava eri kuljetus. Vain hautausmaakäynnillä meno- ja paluumatkalla voi olla sama auto.

Saako Matkapalvelun kuljetuksella mennä esimerkiksi fysioterapiaan tai hammaslääkärille?

Helsingin Matkapalvelu ei vastaa sairauden tai terveydenhuoltoon liittyvistä kuljetuksista, joihin lukeutuvat myös fysioterapia sekä hammashoito. Lisätietoa näiden matkojen matkakorvauksista saat Kelan sivuilta(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun).

Miksi en saa ottaa mukaan niin montaa saattajaa kuin haluan? Miksi ette silloin järjestä isompaa autoa?

Matkapalvelun maksukortti on tarkoitettu ensisijaisesti henkilökohtaiseen käyttöön, ei ryhmämatkailuun. Palvelu on tarkoitettu helpottamaan asiakkaan arkista liikkumista ja kortin haltijan on mahdollisuus ottaa yksi maksuton saattaja mukaan avustamaan. Inva-autot on ensisijaisesti varattu asiakkaille, jotka eivät pysty henkilöautoilla liikkumaan. 

Miksi autoa ei saa ottaa taksitolpalta? Entä yhdistelykielto?

Palvelun tarkoituksena on yhdistellä mahdollisimman moni matka ja ohjata matkat sopimusliikennöitsijöille. Yhdistelykieltoja, edes väliaikaisia, ei pystytä Helsingin Matkapalvelun asiakaspalvelukeskuksesta myöntämään. Yhdistelykieltoa voi hakea oman alueen vammaisten sosiaalitoimistosta. Tolppalupa voidaan myöntää ainoastaan sosiaali-, terveys ja pelastustoimialan nimeämissä tilanteissa.

Tilanteen vaatiessa asiakaspalvelija voi harkitusti myöntää luvan taksin ottamiseen ns. tolpalta. Tällaisia tilanteita saattaa syntyä esimerkiksi lentokentällä ja suurissa yleisötapahtumissa sekä asiakkaan kuljetuksen ollessa huomattavasti myöhässä.

Jos saan tolppaluvan, minkä taksin voin ottaa?

Mikäli olet saanut Matkapalvelusta tolppaluvan, voit tilata auton suoraan Menevä Oy:ltä, tilausnumerosta 0500 639 124 (Linkki aloittaa puhelun) (+ mpm/pvm) tai Taksi Helsinki Oy:ltä, tilausnumerosta 09 4246 8155 (Linkki aloittaa puhelun) (+ mpm/pvm). Tilausnumeroissa ei ole palvelumaksua. Kerro matkaa tilatessasi, että olet Helsingin Matkapalvelun asiakas ja varmista, että maksukortti käy maksuvälineenä tilaamassasi autossa. 

Mikäli olet saanut tolppaluvan ja otat auton taksitolpalta, sinun tulee käyttää joko Taksi Helsingin tai Menevän autoja. Taksi Helsingin ja Menevän autoissa on näkyvät tunnisteet autojen kyljissä. Varmistathan ennen matkan alkamista, että Matkapalvelun maksukortti käy maksuvälineenä.