Matkan varaamiseen tarvittavat tiedot
Tilatessasi matkaa, kerro asiakaspalvelijallemme seuraavat tiedot:
- Matkustajan nimi tai asiakasnumero
- Lähtöosoite sekä määränpään osoite (tarkat tiedot)
- Matkustuspäivämäärä sekä toivottu lähtöaika tai ehdoton perille saapumisaika
- Matkustaako mukanasi saattaja ja/tai seuralainen tai alle 13-vuotiaita lapsia?
- Onko mukanasi koulutettu opas-, tuki- tai avustuskoira tai muu lemmikki?
- Onko mukaan tulossa liikkumisen apuvälineitä tai turvaistuimia (pyörätuoli, rollaattori tai sähkömopo, lasten turvaistuin)?
- Onko inva-auto tai iso inva-auto tarpeen tilaamallasi matkalla?
- Tarvitsetko kuljettajan avustusta, saattamista tai porraskiipijää lähtö- tai kohdeosoitteessa?
- Haluatko pysähtyä matkan varrella enintään 10 minuutiksi ja jos, missä osoitteessa? Huom. reittipoikkeama voi olla alle kilometrin. Hautausmaakäynneillä pysähtymisoikeus on korkeintaan 20 minuuttia ja käynnistä veloitetaan kaksi matkaa.
- Onko kyseessä asiointimatka vai työ- tai opiskelumatka?
Voit tilata matkan puhelimitse asiakaspalvelukeskuksestamme numerosta 09 231 23000(Linkki aloittaa puhelun). Jos haluat palvelua ruotsiksi, soita numeroon 09 231 23010.
Mikäli palvelussamme on ruuhkaa, voit jättää meille soittopyynnön myös takaisinsoittopalveluun, jolloin asiakaspalvelijamme soittaa sinulle takaisin kolmen tunnin sisällä soittopyynnöstäsi Helsingin Matkapalvelun tilausnumerosta.
Matkan voit tilata myös sähköpostilla helsinginmatkapalvelu@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
- Merkitse sähköpostitilauksen aiheeksi Tilaus.
- Ilmoita sähköpostiviestissä kaikki matkatilauksessa tarvittavat tiedot, jotka on listattu sivun yläosassa, kohdassa Matkan varaamiseen tarvittavat tiedot.
Voit tilata matkan myös tekstiviestillä numerosta 046 851 0973.
Ilmoita tekstiviestitilauksessa samassa viestissä seuraavat tiedot:
- Matkustajan nimi
- Lähtöosoite sekä määränpään osoite
- Toivottu lähtöaika (lähtö) tai ehdoton perille saapumisaika (perillä)
- Matkustuspäivämäärä
- Matkustaako matkalla muita henkilöitä (lukumäärä)?
- Pysähdytäänkö matkan aikana 10 minuutiksi (10 min.pys.)? Ilmoita tällöin myös pysähdyspaikan tarkka osoite.
- Onko kyseessä vapaa-ajan matka (vapaa), työmatka (työ), opiskelumatka (opisk.)?
- Onko mukanasi apuvälineitä ja jos niin mitä apuvälineitä (rollaattori, pyörätuoli)?
- Kulkeeko mukanasi opas-, tuki- tai avustajakoira (koira) tai lemmikki (lemmikki)?
Esimerkkiviesti1: "Meno Maija Maijanen Kisakatu 3 E 99 Helsinki, Kauppakatu 2 Vantaa. Lähtö 13.30. Pvm 1.4.2019. Muita 2. Vapaa. Koira."
Esimerkkiviesti2:"Meno Tiina Tiinanen Junatie 5 Helsinki, Helsingin Rautatieasema pääovi Kaivokatu 1. Perillä 8.00. Pvm 1.4.2019. 10 min.pys. Mannerheimintie 1 Helsinki. Rollaattori"
Saat yhteyden asiakaspalveluumme avaamalla chatin sivun oikeassa alalaidassa olevasta chat-painikkeesta. Matkan varaaminen palvelun kautta edellyttää vahvaa tunnistautumista. Ethän kirjoita chat-keskusteluun henkilötietojasi. Huomioithan myös, että palvelun kautta et voi asioida toisen henkilön puolesta. Lisätietoa chat-palvelusta(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
Matkan vahvistaminen
Kun asiakaspalvelija on ottanut tilauksesi vastaan, saat vahvistuksen lähtöajasta. Auton tulo voidaan vahvistaa vielä noin viisi minuuttia ennen sovittua lähtöaikaa automaattisena tekstiviestinä puhelimeen, mikäli olet antanut siihen luvan.
Jos olet tilannut matkan tekstiviestillä, kuljetus vahvistetaan tekstiviestillä. Sähköpostitilauksissa tilausvahvistus lähetetään samaan sähköpostiosoitteeseen, josta matka on tilattu.
Matkan muutokset tai peruutukset
Peru tai ilmoita muutoksista matkaasi viimeistään 20 minuuttia ennen sovittua lähtöaikaa:
- Puhelimitse: 09 231 23000(Linkki aloittaa puhelun)
- Tekstiviestillä: 046 851 0973
Jos olet muuttamassa tai peruuttamassa alle kahden tunnin sisällä tapahtuvaa kuljetuksen tilausta tai peruutusta, suosittelemme odottamaan puhelinjonossamme asiakaspalvelijan vapautumista takaisinsoittopalvelun sijaan.
Kun auto saapuu
- Olethan ajoissa sovitussa lähtöosoitteessa, sillä auto voi odottaa sinua korkeintaan viisi minuuttia sovitun lähtöajan jälkeen.
- Ojenna maksukortti kuljettajalle, joka veloittaa kortilta matkan. Jokaiselta matkalta lähtöpaikasta määränpäähän veloitetaan yksi matka.
- Helsingin kaupunki lähettää sinulle lisäksi laskun tekemiesi asiointimatkojen sekä työ- ja opiskelumatkojen omavastuuosuuksista. Laskutus tapahtuu kerran kuukaudessa.
- Mikäli maksukorttisi unohtuu kotiin ja maksat matkan itse, voit hakea siitä korvausta jälkikäteen toimittamalla kuitit asuinalueesi vammaispalveluun. Korvauksesta päättää sosiaali-, terveys ja pelastustoimiala tapauskohtaisesti.
Jos et saa meihin yhteyttä
Jos tarvitset kuljetuksen pian, etkä saa asiakaspalvelukeskukseemme yhteyttä 15 minuutin jonotusajassa tai kuljetuksesi on yli 15 minuuttia myöhässä, voit tilata auton Taksi Helsingin tai Menevän taksikeskuksesta tai ottaa näiden kuljetuspalvelun tuottajien auton taksitolpalta.
- Taksi Helsinki p. 09 4246 8155 (Klikkaa numeroa soittaaksesi)(Linkki aloittaa puhelun) tai Taksi Menevä p. 0800 02120 (klikkaa numeroa soittaaksesi)(Linkki aloittaa puhelun)
- Jos tilaat auton Taksi Helsingin tai Menevän taksikeskuksesta, kerro tilauksen yhteydessä, että olet Helsingin Matkapalvelun asiakas. Voit maksaa matkan kuljetuspalvelun maksukortilla, kun olet varmistanut tilauksen yhteydessä, että se käy autossa maksuvälineenä.
- Ilmoita kuljetuksesta Helsingin Matkapalvelun asiakaspalvelukeskukseen mahdollisimman pian sen toteutumisen jälkeen.
- Ilmoita myös taksin numero, joka löytyy taksin kuitista.
Huomioithan, että jos otat auton taksitolpalta ilman, että palvelussamme on ollut ruuhkaa tai auto on ollut myöhässä, matkakustannus voidaan laskuttaa takaisin.