Näin tilaat tai perut matkan

Helsingin Matkapalvelun asiakaspalvelukeskuksemme on auki vuorokauden ympäri, vuoden jokaisena päivänä. Voit tilata matkan joko puhelimitse, sähköpostilla tai tekstiviestillä.

Matkan varaamiseen tarvittavat tiedot

Tilatessasi matkaa, kerro asiakaspalvelijallemme seuraavat tiedot:

  • Matkustajan nimi tai asiakasnumero
  • Lähtöosoite sekä määränpään osoite (tarkat tiedot)
  • Matkustuspäivämäärä sekä toivottu lähtöaika tai ehdoton perille saapumisaika
  • Matkustaako mukanasi saattaja ja/tai seuralainen tai alle 13-vuotiaita lapsia?
  • Onko mukanasi koulutettu opas-, tuki- tai avustuskoira tai muu lemmikki?
  • Onko mukaan tulossa liikkumisen apuvälineitä tai turvaistuimia (pyörätuoli, rollaattori tai sähkömopo, lasten turvaistuin)?
  • Onko inva-auto tai iso inva-auto tarpeen tilaamallasi matkalla?
  • Tarvitsetko kuljettajan avustusta, saattamista tai porraskiipijää lähtö- tai kohdeosoitteessa?
  • Haluatko pysähtyä matkan varrella enintään 10 minuutiksi ja jos, missä osoitteessa? Huom. reittipoikkeama voi olla alle kilometrin. Hautausmaakäynneillä pysähtymisoikeus on korkeintaan 20 minuuttia ja käynnistä veloitetaan kaksi matkaa.
  • Onko kyseessä asiointimatka vai työ- tai opiskelumatka?

Voit tilata matkan puhelimitse asiakaspalvelukeskuksestamme numerosta 09 231 23000 (Linkki aloittaa puhelun). Jos haluat palvelua ruotsiksi, soita numeroon 09 231 23010. 

Matkan voit tilata myös sähköpostilla helsinginmatkapalvelu@hel.fi (Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)

  • Merkitse sähköpostitilauksen aiheeksi Tilaus.
  • Ilmoita sähköpostiviestissä kaikki matkatilauksessa tarvittavat tiedot, jotka on listattu sivun yläosassa, kohdassa Matkan varaamiseen tarvittavat tiedot.

Voit tilata matkan myös tekstiviestillä numerosta 046 851 0973.

Ilmoita tekstiviestitilauksessa samassa viestissä seuraavat tiedot:

  • Matkustajan nimi
  • Lähtöosoite sekä määränpään osoite
  • Toivottu lähtöaika (lähtö) tai ehdoton perille saapumisaika (perillä)
  • Matkustuspäivämäärä
  • Matkustaako matkalla muita henkilöitä (lukumäärä)?
  • Pysähdytäänkö matkan aikana 10 minuutiksi (10 min.pys.)? Ilmoita tällöin myös pysähdyspaikan tarkka osoite.
  • Onko kyseessä vapaa-ajan matka (vapaa), työmatka (työ), opiskelumatka (opisk.)?
  • Onko mukanasi apuvälineitä ja jos niin mitä apuvälineitä (rollaattori, pyörätuoli)?
  • Kulkeeko mukanasi opas-, tuki- tai avustajakoira (koira) tai lemmikki (lemmikki)?

Esimerkkiviesti1: "Meno Maija Maijanen Kisakatu 3 E 99 Helsinki, Kauppakatu 2 Vantaa. Lähtö 13.30. Pvm 1.4.2019. Muita 2. Vapaa. Koira."

Esimerkkiviesti2:"Meno Tiina Tiinanen Junatie 5 Helsinki, Helsingin Rautatieasema pääovi Kaivokatu 1. Perillä 8.00. Pvm 1.4.2019. 10 min.pys. Mannerheimintie 1 Helsinki. Rollaattori"

Matkan vahvistaminen

Kun asiakaspalvelija on ottanut tilauksesi vastaan, saat vahvistuksen lähtöajasta. Auton tulo voidaan vahvistaa vielä noin viisi minuuttia ennen sovittua lähtöaikaa automaattisena tekstiviestinä puhelimeen, mikäli olet antanut siihen luvan.

Jos olet tilannut matkan tekstiviestillä, kuljetus vahvistetaan tekstiviestillä. Sähköpostitilauksissa tilausvahvistus lähetetään samaan sähköpostiosoitteeseen, josta matka on tilattu.

Matkan muutokset tai peruutukset

Peru tai ilmoita muutoksista matkaasi viimeistään 20 minuuttia ennen sovittua lähtöaikaa:

Jos olet muuttamassa tai peruuttamassa alle kahden tunnin sisällä tapahtuvaa kuljetuksen tilausta tai peruutusta, suosittelemme odottamaan puhelinjonossamme asiakaspalvelijan vapautumista takaisinsoittopalvelun sijaan.

Kun auto saapuu

  • Olethan ajoissa sovitussa lähtöosoitteessa, sillä auto voi odottaa sinua korkeintaan viisi minuuttia sovitun lähtöajan jälkeen.
  • Ojenna maksukortti kuljettajalle, joka veloittaa kortilta matkan. Jokaiselta matkalta lähtöpaikasta määränpäähän veloitetaan yksi matka.
  • Maksa matkan omavastuuosuus kuljettajalle. Maksuvälineeksi käyvät pankki- ja luottokortti sekä käteinen. Työhön tai opiskeluun liittyvien matkojen omavastuuosuudet maksetaan kuljettajalle tai etukäteen kerran kuukaudessa pankkiin.
  • Mikäli maksukorttisi unohtuu kotiin ja maksat matkan itse, voit hakea siitä korvausta jälkikäteen toimittamalla kuitit asuinalueesi vammaispalveluun. Korvauksesta päättää sosiaali-, terveys ja pelastustoimiala tapauskohtaisesti.

Jos et saa meihin yhteyttä

Jos tarvitset kuljetuksen pian, etkä saa asiakaspalvelukeskukseemme puhelimitse yhteyttä 15 minuutin jonotusajassa tai olet jo tilannut kuljetuksen, joka on yli 15 minuuttia myöhässä, voit tilata auton Taksi Helsingin tai Menevän taksikeskuksesta tai ottaa näiden kuljetuspalvelun tuottajien auton taksitolpalta.

Huomioithan, että jos otat auton taksitolpalta ilman, että palvelussamme on ollut ruuhkaa tai auto on ollut myöhässä, matkakustannus voidaan laskuttaa takaisin.