Näin tilaat tai perut matkan

Helsingin Matkapalvelun asiakaspalvelukeskuksemme on auki vuorokauden ympäri, vuoden jokaisena päivänä. Voit tilata matkan joko puhelimitse, sähköpostilla, tekstiviestillä tai vahvasti tunnistautuen chat-palvelussa.

Matkan varaamiseen tarvittavat tiedot

Tilatessasi matkaa, kerro asiakaspalvelijallemme seuraavat tiedot:

  • Matkustajan nimi tai asiakasnumero
  • Lähtöosoite sekä määränpään osoite (tarkat tiedot)
  • Matkustuspäivämäärä sekä toivottu lähtöaika tai ehdoton perille saapumisaika
  • Matkustaako mukanasi saattaja ja/tai seuralainen tai alle 13-vuotiaita lapsia?
  • Onko mukanasi koulutettu opas-, tuki- tai avustuskoira tai muu lemmikki?
  • Onko mukaan tulossa liikkumisen apuvälineitä tai turvaistuimia (pyörätuoli, rollaattori tai sähkömopo, lasten turvaistuin)?
  • Onko esteetön ajoneuvo tai iso esteetön ajoneuvo tarpeen tilaamallasi matkalla?
  • Tarvitsetko kuljettajan avustusta, saattamista tai porraskiipijää lähtö- tai kohdeosoitteessa?
  • Haluatko pysähtyä matkan varrella enintään 10 minuutiksi ja jos, missä osoitteessa? Huom. reittipoikkeama voi olla alle kilometrin. Hautausmaakäynneillä pysähtymisoikeus on korkeintaan 20 minuuttia ja käynnistä veloitetaan kaksi matkaa.
  • Onko kyseessä asiointimatka vai työ- tai opiskelumatka?

Matkan vahvistaminen

Kun asiakaspalvelija on ottanut tilauksesi vastaan, saat vahvistuksen lähtöajasta. Auton tulo voidaan vahvistaa vielä noin viisi minuuttia ennen sovittua lähtöaikaa automaattisena tekstiviestinä puhelimeen, mikäli olet antanut siihen luvan.

Jos olet tilannut matkan tekstiviestillä, kuljetus vahvistetaan tekstiviestillä. Sähköpostitilauksissa tilausvahvistus lähetetään samaan sähköpostiosoitteeseen, josta matka on tilattu.

Matkan muutokset tai peruutukset

Peru tai ilmoita muutoksista matkaasi viimeistään 20 minuuttia ennen sovittua lähtöaikaa:

Jos olet muuttamassa tai peruuttamassa alle kahden tunnin sisällä tapahtuvaa kuljetuksen tilausta tai peruutusta, suosittelemme odottamaan puhelinjonossamme asiakaspalvelijan vapautumista takaisinsoittopalvelun sijaan. 

Kun auto saapuu

  • Olethan ajoissa sovitussa lähtöosoitteessa, sillä auto voi odottaa sinua korkeintaan viisi minuuttia sovitun lähtöajan jälkeen.
  • Ojenna maksukortti kuljettajalle, joka veloittaa kortilta matkan. Jokaiselta matkalta lähtöpaikasta määränpäähän veloitetaan yksi matka.
  • Helsingin kaupunki lähettää sinulle lisäksi laskun tekemiesi asiointimatkojen sekä työ- ja opiskelumatkojen omavastuuosuuksista. Laskutus tapahtuu kerran kuukaudessa.
  • Mikäli maksukorttisi unohtuu kotiin ja maksat matkan itse, voit hakea siitä korvausta jälkikäteen toimittamalla kuitit asuinalueesi vammaispalveluun. Korvauksesta päättää sosiaali-, terveys ja pelastustoimiala tapauskohtaisesti.

Jos et saa meihin yhteyttä

Jos tarvitset kuljetuksen pian, etkä saa asiakaspalvelukeskukseemme yhteyttä 15 minuutin jonotusajassa tai kuljetuksesi on yli 15 minuuttia myöhässä, voit tilata auton Taksi Helsingin taksikeskuksesta tai ottaa Taksi Helsingin auton taksitolpalta.

  • Taksi Helsinki p. 09 4246 8155 (Klikkaa numeroa soittaaksesi)(Linkki aloittaa puhelun)
  • Jos tilaat auton Taksi Helsingin taksikeskuksesta, kerro tilauksen yhteydessä, että olet Helsingin Matkapalvelun asiakas. Voit maksaa matkan kuljetuspalvelun maksukortilla, kun olet varmistanut tilauksen yhteydessä, että se käy autossa maksuvälineenä.
  • Ilmoita kuljetuksesta Helsingin Matkapalvelun asiakaspalvelukeskukseen mahdollisimman pian sen toteutumisen jälkeen.
  • Ilmoita myös taksin numero, joka löytyy taksin kuitista.

Huomioithan, että jos otat auton taksitolpalta ilman, että palvelussamme on ollut ruuhkaa tai auto on ollut myöhässä, matkakustannus voidaan laskuttaa takaisin.