Helsinkiläisten arjessa
-
1600 ammattilaista
Palvelukeskus Helsingissä työskentelee 1600 ammattilaista muun muassa ruoka- ja puhtauspalveluissa, hoivapalveluissa, asiakas- ja aulapalveluissa sekä tukipalveluissa. Yhdessä pidämme huolta helsinkiläisten peruspalveluista.
-
Mukana päivittäin 100 000 ateriahetkessä
Valmistamme päivittäin aterioita Helsingin päiväkoteihin, kouluihin, oppilaitoksiin, sairaaloihin, seniorikeskuksiin ja palvelutaloihin sekä kotiaterioita kotihoidon asiakkaille.
-
Toimimme 500 toimipaikassa
Ruoka- ja puhtauspalvelumme toimivat 500 toimipaikassa ympäri Helsinkiä. Päätoimipisteemme sijaitsevat Helsingin Vallilassa sekä Vantaalla, jossa meillä on myös ruoantuotantolaitos.
-
Yli 600 000 välitettyä matkaa
Helsingin Matkapalvelujen kuljetuspalvelumme järjestävät vuosittain yli 600 000 matkaa vaikeavammaisille ja ikääntyneille kaupunkilaisille, joiden ei ole mahdollista käyttää julkista liikennettä. Helsingin Matkapalvelujen asiakaspalvelumme toimii ympäri vuorokauden, vuoden jokaisena päivänä.
-
Noin 200 000 yhteydenottoa kuukaudessa
Puhelin- ja hyvinvointipalvelumme huolehtivat noin 200 000 yhteydenotosta kuukausittain. Vastaamme muun muassa Helsingin kaupungin vaihteesta, Helsingin Matkapalvelujen kuljetusjärjestelyistä vaikeavammaisille ja ikääntyneille, etähoito- ja turvapuhelinpalveluista sekä toimimme kausiapuna esimerkiksi rokotus- ja liikuntapalvelujen ajanvarauksissa.
-
Lähes 30 000 kiloa Itämeren kalaa
Ruokalistoillamme Itämeren kala on vakioherkku ja käytimme vuonna 2021 ruokapalveluissamme lähes 30 000 kiloa Itämeren kalaa. Vuodesta 2019 lähtien olemme olleet mukana myös John Nurmisen Säätiön organisoimassa Itämeripäivässä tarjoamalla ruokapalveluissamme Itämerimenun jopa 75 000 helsinkiläiselle. Yli 10 vuoden ajan ruokapalveluissamme on noudatettu WWF:n kalaoppaan suosituksia ja suomalaisten särkikalojen, kuten lahnan, käytössä olemme edelläkävijöitä Suomessa.
-
Tarkkaa taloudenpitoa
Palvelukeskus Helsingin liikevaihto vuonna 2021 oli 98,2 miljoonaa euroa ja kasvoi noin 5,2 miljoonaa euroa vuodesta 2020. Liiketoimintamme tulos oli 218 000 euroa ylijäämäinen. Johtokunnan meille asettama tulostavoite on nollatulos.
-
Asiakastyytyväisyys
Toteutamme palveluissamme asiakastyytyväisyyskyselyjä vuosittain. Vuonna 2021 asiakastyytyväisyytemme keskiarvo oli 3,7 asteikolla 1-5.
-
Parasta yhdessä
PRO-kilpailun voittoja
Vuonna 2022 olimme voitokkaita keittiö- ja ravintola-alan parhaimmistoa palkitsevassa PRO-gaalassa. Ruokapalveluvastaavamme Marjo Niskanen voitti sekä ammattikeittiön työntekijä -sarjan että lehdistön jakaman PRO-palkinnon ja palveluesihenkilömme Jaana Bremer ammattikeittiön päällikkö -sarjan.Luomun moninkertainen suomenmestari
Vuonna 2022 Helsingin päiväkodeissa nautittiin luomua kahden suomenmestaruuden verran. Voitimme yhdessä Helsingin päiväkotien kanssa Luomu SM-kilpailun eniten luomua lisänneiden julkisten ruokapalveluntuottajien ja suurten julkisten ruokapalveluntuottajien sarjoissa. Yhdessä Helsingin päiväkotien kanssa olemme yltäneet Luomu SM-voittoon viisi kertaa.Maailman eniten lääkeautomaatteja
Helsingin kotihoidolle toimittamamme lääkeautomaatit jakavat kotihoidon asiakkaille jopa 50 000 lääkeannosta kuukausittain, varmistaen turvallisen ja oikea-aikaisen lääkehoidon toteutumisen. Helsingissä oli loppuvuonna 2022 käytössä maailman eniten kotihoidon lääkeautomaatteja.Ruokapalveluita yli 100 vuotta
Vuodesta 1917 olemme olleet osa helsinkiläisten arkea ruokapalvelujen tuottajana. Olemme valmistaneet Helsingin leikkipuistoihin kesäruokaa jo vuodesta 1942 ja helsinkiläinen maksuton kouluruoka täyttää vuonna 2023 huikeat 80 vuotta. Tänä päivänä kouluissa on päivittäin tarjolla kaksi vapaassa otossa olevaa pääruokaa ja salaattipöytä.Vastuulliset julkiset hankinnat
Ammattitaitoiset hankintamme ovat saaneet useita mainintoja esimerkillisistä julkisista hankinnoista. Vuonna 2021 ruokapalveluhankintamme nostettiin EU:n Green Public Procurement eli Vihreät julkiset hankinnat -julkaisuun. Julkaisu käsittelee Euroopan viranomaisten tarjouskilpailuissa toteutettuja hankintakäytäntöjä, joilla on onnistuttu parantamaan julkisten hankintojen ympäristöystävällisyyttä.Ekokompassi
Uusimme Ekokompassi-ympäristösertifikaatin vuonna 2020. Ekokompassi-ympäristöjärjestelmän sertifikaatti on osoitus siitä, että olemme sitoutuneet jatkuvaan ympäristötoimien parantamiseen kaikissa palveluissamme ja toimipaikoissamme ympäri Helsinkiä.
Strategiset painopisteet
Toimintamme strategiset painopisteet ja tavoitteet pohjautuvat Helsingin kaupungin Kasvun paikka -kaupunkistrategiaan. Strategisten painopisteiden toimeenpanoa ohjaa niiden pohjalta laadittu toimintasuunnitelma sekä Palvelukeskus Helsingin kehittämis- ja tuottavuusohjelma 2025. Jokaisella painopisteellä on tavoitteita, jotka liittyvät asiakaskokemukseen, tuottavuuteen, henkilöstökokemukseen, vastuullisuuteen palveluissa ja uudistumiseen.
- Helsinkiläisten hyvinvointi ja terveys paranevat
- Vastuullinen talous kestävän kasvun perustana
- Henkilöstölle vetovoimainen Helsinki
- Kunnianhimoista ilmastovastuuta ja luonnonsuojelua. Aikaistamme Helsingin hiilineutraaliustavoitetta vuoteen 2030
- Älykästä Helsinkiä johdetaan tiedolla ja digitalisaatiota hyödyntäen