I Helsingforsbornas vardag
-
1 550 yrkespersoner
Palvelukeskus Helsinki har 1 550 anställda bland annat inom måltids- och städtjänster, omsorgstjänster, klient- och aulatjänster samt stödtjänster. Tillsammans sköter vi Helsingforsbornas bastjänster.
-
Deltar dagligen i 100 000 måltidsstunder
Vi tillreder dagligen måltider för Helsingfors daghem, skolor, läroanstalter, sjukhus, seniorcenter och servicehus samt hemmåltider för hemvårdens klienter.
-
Vi finns på 500 verksamhetsställen
Våra måltids- och städtjänster verkar på 500 verksamhetsställen runtom i Helsingfors. Våra huvudverksamhetsställen ligger i Vallgård i Helsingfors samt i Vanda, där vi även har en måltidsproduktionsinrättning.
-
Över 600 000 förmedlade resor
Vår färdtjänst Helsingfors Resetjänst ordnar årligen över 600 000 resor för äldre stadsbor och personer med svår funktionsnedsättning, som inte kan använda kollektivtrafik. Vår kundtjänst för Helsingfors Resetjänst har öppet dygnet runt, alla dagar året om.
-
Cirka 200 000 kontakter per månad
Vår telefon- och välfärdstjänst tar emot cirka 200 000 kontakter per månad. Vi ansvarar bland annat för Helsingfors stads växel, Helsingfors Resetjänsts transportarrangemang för äldre och personer med svår funktionsnedsättning, samt distansvård- och trygghetstelefontjänster. Vi verkar även som säsongshjälp till exempel i tidsbokningen för vaccinations- och idrottstjänster.
-
Över 35 000 kilo fisk från Östersjön
På våra menyer är Östersjöfisk en återkommande delikatess och år 2023 använde vi 35 250 kilo fisk från Östersjön inom våra måltidstjänster, vilket är cirka 20 % mer än år 2022. Dessutom har vi redan i sex år deltagit i Östersjödagen, som arrangeras av John Nurminens stiftelse. Under mer än 10 års tid har våra måltidstjänster följt rekommendationerna i WWF:s fiskguide och i användningen av finländska karpfiskar, såsom braxen, är vi banbrytande i Finland.
-
Noggrann ekonomi
År 2024 var Palvelukeskus Helsinkis omsättning 119,5 miljoner euro. Direktionen har satt upp ett resultatmål på noll för oss.
Läs mer om bokslutet 2024 (pdf, endast på finska)(Länk leder till extern tjänst)
-
Klientnöjdhet
Varje år genomför vi klientnöjdhetsenkäter i våra tjänster. År 2024 var medeltalet för vår klientnöjdhet 3,9 på skalan 1 till 5.
-
Bäst tillsammans
Vinnare i PRO-tävlingen
Under 2024 vann vår matsvinnsambassadör och ansvariga för matservering, Mika Marttila, kategorin för kökspersonal i branschens gala för att belöna de bästa yrkesutövarna inom köks- och restaurangbranschen.Även under 2022 var vi framgångsrika. Vår ansvariga för matservering, Marjo Niskanen, vann både kökspersonalkategorin och det PRO-pris som delas ut av pressen, och vår servicechef, Jaana Bremer, vann kategorin för kökschef. Under flera år har vi också nått finalen i PRO-tävlingen.
Flest läkemedelsautomater i världen
De läkemedelsautomater som vi har levererat till Helsingfors stads hemvård delar ut upp till 90 000 läkemedelsdoser per månad till hemvårdens klienter och säkerställer på så sätt en säker medicinering i rätt tid. I slutet början av 2024 använde man inom Helsingfors hemvård flest läkemedelsautomater i världen.
Måltidstjänster i över 100 år
Sedan år 1917 har vi varit en del av Helsingforsbornas vardag som producent av måltidstjänster. Vi har tillrett sommarmat till Helsingfors lekparker sedan år 1942 och år 2023 fylld Helsingfors avgiftsfria skolmat fantastiska 80 år. Idag serverar skolorna dagligen två huvudrätter, som eleverna får välja fritt mellan, samt ett salladsbord.Ansvarsfulla offentliga upphandlingar
Våra kvalificerade upphandlingar har fått flera omnämnanden för våra exemplariska offentliga upphandlingar. År 2021 lyftes våra måltidsserviceupphandlingar fram i EU:s publikation Green Public Procurement (Gröna offentliga upphandlingar). Den granskningsmodell för ansvarsfulla upphandlingar som vi utvecklat har också fått beröm på nationell nivå.
Ekokompassen
Vi förnyade miljöcertifikatet Ekokompassen år 2023. Ekokompassen-miljösystemets certifikat är en bekräftelse på att vi har förbundit oss till kontinuerligt förbättrande av miljöfunktionerna i alla våra tjänster och verksamhetsställen runtom i Helsingfors.Anonym rekrytering
Vi främjar en mångsidig och icke-diskriminerande rekryteringskultur genom anonym rekrytering. År 2024 gjordes alla sakkunnigrekryteringar anonymt, och andelen anonyma rekryteringar av alla rekryteringar var 20 procent. Dessutom har vi genomfört ett pilotförsök med positiv särbehandling vid rekryteringar och främjar kompetensen i jämställdhet och likabehandling genom utbildningar för de anställda, cheferna och ledningen.
Strategiska fokuspunkter
De strategiska fokuspunkterna och målen i vår verksamhet baseras på Helsingfors stadsstrategi Läge för tillväxt. Verkställandet av de strategiska fokuspunkterna styrs av en verksamhetsplan som baseras på dem samt Palvelukeskus Helsinkis utvecklings- och produktivitetsprogram 2025. Varje fokuspunkt har målsättningar med anslutning till klientupplevelse, produktivitet, personalupplevelse, ansvarsfullhet i tjänster och förnyelse.
- Helsingforsbornas välbefinnande och hälsa förbättras
- En ansvarsfull ekonomi som grund för hållbar tillväxt
- Ett Helsingfors som är attraktivt för personalen
- Ambitiöst klimatansvar och naturskydd Vi tidigarelägger Helsingfors mål om koldioxidneutralitet till år 2030.